Epilèpsia infantil i rendiment acadèmic
07/10/2020
L’epilèpsia afecta entre el 0,5% i l’1% dels nens i és la malaltia neurològica crònica més freqüent en l’edat pediàtrica. L’expressió clínica d’aquest trastorn és molt variable, i la gravetat i l’evolució varia en funció de cada cas.
La principal característica de l’epilèpsia és la presència de crisis o atacs convulsius de forma repetitiva, que són produïdes per descarregues elèctriques excessives de les neurones en el cervell, i que no estan relacionades amb altres condicions mèdiques (febre, infeccions, traumatismes, etc.).
No existeix un únic factor que pugui explicar la causa d’aquestes dificultats sinó que és degut a una combinació de diferents variables. Els estudis mostren que en els nens amb epilèpsia, el llenguatge, els processos de lectoescriptura, l’atenció i la memòria verbal són els processos que acostumen a veure’s més afectats. Tot i així, l’impacte d’aquestes dificultats cognitives en el rendiment acadèmic és variable de nen a nen. Segons els estudis, les característiques relacionades amb les crisis epilèptiques, com per exemple l’edat d’inici, el tipus de crisis (parcial o generalitzada) o la gravetat de la convulsió, poden relacionar-se amb més risc de patir dificultats en l’àmbit acadèmic. No obstant, no existeixen resultats totalment coincidents entre tots els estudis, i el que s’observa és que altres variables demogràfiques i psicosocials també podrien estar influint en la presència d’aquestes dificultats. Per exemple, disposar d’un entorn estructurat, del recolzament i l’acompanyament, la planificació i l’ordre dins l’àmbit familiar o l’actitud de la societat en relació a les crisis (estigmatització, impacte emocional) poden ajudar a l’infant amb limitacions cognitives a completar amb èxit les tasques i exigències acadèmiques.
És per aquest motiu que és important considerar totes les possibles variables que acompanyen al nen i observar la seva conducta i el rendiment acadèmic en els diferents contextes, per poder reconèixer els possibles problemes i intervenir en cas que sigui necessari.
Alguns possibles indicadors que ens podrien fer sospitar davant la presència de dificultats cognitives i de rendiment acadèmic en nens amb epilèpsia serien els següents:
- Presència d’indiferència a classe.
- Resultats inferiors a la mitja degut a una afectació en les habilitats executives.
- Trastorns del comportament.
- Distraccions.
- Crisis d’absències (episodis en què el nen o la nena es queden desconnectats del seu entorn durant un periode breu, mirant fixament al vuit i amb la mirada perduda, sense respondre momentàniament a estímuls externs).
- Falta de concentració.
- Somnolència.
Així doncs, davant la detecció de dificultats en el rendiment acadèmic i/o en l’esfera emocional i de conducta dels infants amb epilèpsia és pertinent realitzar una valoració per especialistes en neuropsicologia per poder concretar les dificultats i iniciar l’abans possible un abordatge tenint en compte els seus punts forts i dèbils, i la coordinació entre l’escola i la família per assegurar la motivació i l’èxit en l’àmbit acadèmic i emocional del infant.
Esther Mora Tosquella
Psicòloga General Sanitaria
Màster en neuropsicologia.
Núm Col. 22729
Referències:
- Arnedo, M., Espinosa, M., Ruiz, R., Sánchez – Álvarez, J.C. (2006). Intervención neuropsicológica en la clínica de la epilepsia. Revista de Neurología; 43 (supl 1), s83-s88.
- Campos – Castelló, J., Campos-Soler, S. (2004). Neuropsicología y epilepsia. Revista de neurología; 39; 166-177.
- Dunn, D., Johnson, C.S., Perkins, S.M., Fastenau, P.S., Byars, A.W., DeGrauw, T.J., Austin, J.K. (2010). Academic problems in children with seixures: relationships with neuropsychological functioning and family variables during the 3 years after onset. Epilepsy & Behaviour 19, 455 – 461.
- Fastenau, P., Shen, J., Dunn, D., Austin, J.K (2008). Academic Underachievement Among Children With Epilepsy: proportion exceeding psychometric criteria for learning disability and associated risk factors. Journal Learning Disabilities 41 (3): 195 - 207
- Fastenau, P., Shen, J., Dunn., D., Perkins, S. M., Hermann, B.P., Austin, J .K (2009). Neuropsychological Predictors of Academic Underachievement in Peditric Epilepsy:moderating Roles of Demographic, Seizure and Psychosocil Variables. Epilepsia. 45(10): 1261–1272.
- Vivir con epilepsia (s.d). Guía Epilepsia y niños. Recuperat el 21 d’agost del 2020 de https://vivirconepilepsia.es/epilepsia-infantil